Eindejaarsinterview met CEO Martin van Dijk

Nog slechts een paar dagen voordat 2024 zijn intrede doet. Maar niet voordat we terugblikken op een mooi, innovatief en ondernemend jaar. Want dat was 2023 voor Logistic Force absoluut. En met wie kunnen we dat beter doen dan met de CEO Martin van Dijk? Hij kijkt niet alleen terug op de succesmomenten van 2023, maar blikt ook vooruit naar 2024. Welke mooie en uitdagende ontwikkelingen staan ons te wachten? 


2023: wat waren de succesmomenten? 

Kwaliteit en ontwikkeling teams

2023 was een prachtig jaar voor Logistic Force, waarin groei en ontwikkeling centraal stonden. Er zijn mooie stappen gezet op verschillende vlakken. “Maar het fundament van ons bedrijf wordt zonder enige twijfel gelegd door onze mensen. Onze mensen zijn de belangrijkste aanjagers van de groei van onze organisatie. Afgelopen jaar hebben we grote stappen gezet. De teams hebben zich op allerlei vlakken verder ontwikkeld waardoor we enorm zijn gegroeid”, vertelt Martin. “We zijn dan ook blij met de professionaliseringsslag die dit met zich meebrengt. Daar profiteren we niet alleen zelf van, ook onze stakeholders merken dit. Van klanten tot flexkrachten en van medewerkers tot leveranciers.”  


Klanten hebben profijt van onze optimaliseringsslag 

In 2023 is er veel geïnvesteerd in de efficiency van onze processen. Dit heeft met name betrekking op onze serviceorganisatie. Martin legt uit: “We hebben maximaal ingezet op het efficiënter maken van onze processen. Een goed lopende backoffice en serviceorganisatie is het resultaat en daar profiteren onze klanten optimaal van. Door te blijven investeren in onder andere ICT en marketing borgen we een continue verbetering van onze dienst- en serviceverlening. De combinatie van systemen en een geweldig team maakt Logistic Force schaalbaar en futureproof. Hiermee kunnen we onze klanten nu en in de toekomst blijven ontzorgen in de behoefte aan flexibele HR-oplossingen én voldoen aan de toenemende eisen op het gebied van wet- en regelgeving.

 

Focus op buy and build strategie

Het is geen geheim dat Logistic Force naast organische groei, al jaren kiest voor een buy and build strategie. Door strategische overnames, breiden we onze lokale infrastructuur en dienstverlening uit, verduidelijkt Martin. “Ik ben blij met de investeringen die wij doen in onze groeistrategie. In 2023 hebben we de integratie van Worktrans vormgegeven en afgerond. Daardoor is Logistic Force nu ook goed vertegenwoordigd in het noorden van het land. Recent maakten we bekend dat we Wiver Logistiek hebben overgenomen. Dit resulteert in versteviging van onze marktpositie in de Randstad en uitbreiding van onze dienstverlening in de verhuisbranche, Wiver is marktleider in deze niche.  

Naast een betere infrastructuur, zijn er meer voordelen voor onze opdrachtgevers en flexkrachten, die voortkomen uit deze strategie. “Doordat we op steeds meer locaties in Nederland te vinden zijn, wordt ons marktaandeel en aanbod significanter. We signaleren een duidelijke groei in onze zichtbaarheid en herkenbaarheid. Daarnaast hebben we door de overnames een paar mooie nichemarkten weten toe te voegen aan onze HR-dienstverlening: busvervoer en verhuistransport. Dit alles helpt ons in de ambitie om in de Benelux toonaangevend marktleider in de transport en logistiek te worden”, vertelt Martin.

 

2024: wat mogen we verwachten?

‘De mens’ centraal blijven stellen

Logistic Force blijft in 2024 investeren in de kwaliteit en ontwikkeling van de mensen. Dat vinden we belangrijk én noodzakelijk. Martin weet als geen ander dat deze keuze resulteert in twee grote voordelen. “Door te blijven investeren in eigen medewerkers en onze flexkrachten en hen centraal te stellen, voelen zij zich gewaardeerd. Het creëert een gezonde en fijne werkcultuur en een organisatie waar mensen graag willen werken. Ook de opdrachtgever heeft daar baat bij, want er ontstaat een stabiele organisatie met de juiste mensen op de juiste plek, mét de juiste kennis en knowhow. Hierdoor blijven we compliant en kunnen we in een sterk veranderende wereld onze opdrachtgevers nog beter faciliteren.” 

 

Duurzame inzetbaarheid 

Een keuze die Logistic Force jaren geleden al maakte, is dat we mensen in hun kracht zetten, zowel intern als extern gericht. Onze merkbelofte ‘Jouw Betere Baan’ sluit daar naadloos op aan. “De relevantie van duurzame inzetbaarheid neemt dagelijks toe”, zegt Martin. “We vinden het ongelooflijk belangrijk om te investeren in de brede inzetbaarheid van mensen, hun ontwikkeling en het zelfstandig keuzes kunnen maken. Wat ons betreft heeft iedereen recht op werk- en inkomenszekerheid. Daarom hebben wij een werkgroep ‘Duurzame Inzetbaarheid’ samengesteld die hier in 2024 actief mee aan de slag gaat. Dit onderwerp wordt nu al breed gedragen binnen onze organisatie, maar door het in 2024 op ieders agenda te zetten, verankeren we duurzame inzetbaarheid nog beter in onze organisatie.”

 

Tweedeling in de markt

Als we het hebben over de huidige markt en de respons die we ontvangen van zowel klanten als collega-bedrijven, verschijnt er een twinkeling in de ogen van Martin. “Ik vind het mooiste compliment dat men blijkbaar ziet, voelt en ervaart dat we bij Logistic Force geen traditionele HR-dienstverlener zijn, maar dat we werkelijk kijken naar de mens en soms ook het verhaal achter het cv en altijd op zoek zijn naar de juiste match voor zowel de opdrachtgever als de kandidaat. ‘Jouw Betere Baan’, dat is waar we bij Logistic Force iedere dag voor uit ons bed komen en ons enorm hard voor inzetten”, vertelt hij vol trots. 

De tweedeling in de markt, met aan de ene kant de traditionele HR-dienstverlener en aan de andere kant de uitzendorganisatie waar de mens centraal staat, wordt steeds duidelijker. “Overigens niet alleen voor ons, maar ook voor opdrachtgevers en kandidaten”, weet Martin. “Om onze merkbelofte waar te maken gaan we hier extra op inzetten in 2024!”

 

Hervorming en bundeling van de krachten is essentieel

Als Martin vooruitkijkt, weet hij dat 2024 een uitdagend jaar wordt. “We hebben te maken met blijvende schaarste. Er zijn nog steeds meer vacatures dan werkzoekenden. Daarnaast hebben we te maken met een complexe economische situatie. We zien dat dit ook bij onze opdrachtgevers parten speelt. Als je daar de huidige politieke onduidelijkheid bij optelt, kunnen we concluderen dat ons echt een uitdagend jaar te wachten staat.”

Als we Martin vragen naar een oplossing voor dit probleem, is hij heel helder. “In onze branche ontbreekt het momenteel aan een gedeelde gemeenschappelijke visie op een toekomstige arbeidsmarkt en bundeling van de krachten om de noodzakelijke transitie te realiseren. De behoefte aan flexibiliteit blijft, zowel vanuit werkgevers- als vanuit werknemersperspectief. Teveel verschillende ideeën over de noodzakelijke hervormingen zien we terug in de uitwerking van nieuwe wet- en regelgeving. We hebben iets om voor te vechten: welvaart en sociale zekerheid. Dat verdient een collectieve aanpak waarin we vooruitkijken, we blijven teveel hangen in wat men altijd al deed. En ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’. Als we verandering willen creëren, zijn we genoodzaakt om te hervormen. Hervorming en reparaties worden nu teveel afgewenteld op de flexbranche en ondernemend Nederland. Tevens wordt de behoefte aan flexibiliteit van de huidige populatie werkenden niet gehoord. Op lange termijn is dit schadelijk voor de arbeidsmarkt en economie, ondernemers creëren banen en innovatie: het gaat over onze welvaart!” 

Martin roept daarom partijen op om actief de samenwerking op te zoeken in 2024. “Dan heb ik het over werkgevers en werknemers, maar ook het politieke landschap. Als branche én als Logistic Force moeten we structureel aan tafel zitten met partijen als TLN (Transport en Logistiek Nederland) en STL (Sectorinstituut Transport en Logistiek) om een constructieve samenwerking aan te gaan.” Dat is waar Martin op persoonlijke titel en Logistic Force als organisatie in 2024 actief mee aan de slag gaan. Martin sluit af: “De deur staat bij mij in ieder geval altijd open: voor kop koffie en een goed gesprek.”