"Het truckersleven een mannenwereld? Echt niet!"

De cijfers spreken voor zich. Waar in de sector transport en logistiek traditioneel vroeger meer mannen werkten dan vrouwen, is er nu een duidelijke verschuiving merkbaar. In het tweede kwartaal van 2023 zagen we al een toename van 5% van het aantal vrouwelijke chauffeurs en die trend lijkt door te zetten. Een mooie reden om daar eens met één van onze vrouwelijke chauffeurs over te praten. We gingen in gesprek met Daisy van Doren (33), vrachtwagenchauffeur via Logistic Force. 

Waarom heb je gekozen voor het beroep vrachtwagenchauffeur?

“Nou, dat was niet zo’n moeilijke keus. Mijn hele leven speelt zich af in, om en rond vrachtwagens. Ik ben er echt mee opgegroeid. Mijn oma was zelfs één van de eerste vrouwelijke chauffeurs van Nederland en mijn moeder rijdt nog steeds in haar truck door het land. Ik ben dus de derde generatie van vrouwelijke chauffeurs in mijn familie. Maar daar houdt het niet op, want mijn vader en mijn partner zijn ook vrachtwagenchauffeur.”

 

Was het ook je meisjesdroom?

“Als klein meisje riep ik al dat ik later ook op de vrachtwagen zou gaan rijden. En daar ben ik mijn carrière dan ook mee begonnen. Tussentijds heb ik wel wat andere dingen aangepakt om bezig te blijven, bijvoorbeeld tijdens corona. Maar het blijft dan toch kriebelen. Dus ik ben daarna snel weer terug op de vrachtwagen gegaan. En nu wil ik nooit meer iets anders doen.”

 

Hoe ben je bij Logistic Force terechtgekomen?

“Ik reed ‘dubbelbemand’ met mijn partner op lange transporten. Dan moet je denken aan aaneengesloten ritten van 18-20 uur. We reden dan makkelijk 8.000 kilometer per week. Vanwege de rijtijdenwet mag je maximaal 4,5 uur rijden en dan moet je rusten. Door dubbelbemand te rijden, kun je het rijden onderling afwisselen waardoor je de rusttijd niet stil hoeft te staan. Maar na een paar jaar merkte ik dat dit te zwaar begon te worden. Daarom ben ik daar vorig jaar mee gestopt. Mijn partner en een vriend kenden Logistic Force al en adviseerden mij om daar eens te gaan praten.”

 

En toen?

“Ik ging naar de vestiging in Tiel en had een prettig gesprek met Vincent Versteeg. Ik wilde in de regio werken en vind het leuk om afwisselend werk te doen. Uitzendwerk sluit daar dus prima bij aan. De transportsector zit te springen om (ervaren) chauffeurs, dus ze hadden snel een baan voor mij gevonden. Nu rijd ik met veel plezier voor DFDS.” 

 

Je werkt in een echt mannenwereld. Hoe houd je dat vol als vrouw?

“Een echte mannenwereld? Echt niet! Zo ervaar ik het allang niet meer. Als vrouw krijg je juist veel waardering in ons beroep. Zo moest ik laatst een hele lastige manoeuvre uitvoeren met mijn grote truck. Ik doe dat dan het liefst zonder hulp. Toen het in één keer gelukt was, stonden de mannen voor me te klappen. Als chauffeur moet je natuurlijk niet vies zijn van een beetje aanpoten als het op sjouwen aankomt. Maar ik merk dat vrouwen echt volledig geaccepteerd zijn in de truckerswereld. O ja, en wat mij betreft is mijn functietitel ‘gewoon’ vrachtwagenchauffeur, en niet chauffeuse. We zijn allemaal hetzelfde.” 

 

Waarom denk je dat het aantal vrouwelijke chauffeurs blijft stijgen?

“Vroeger waren het natuurlijk alleen mannen die op de vrachtwagen reden. De vrouwen waren vaak thuis om voor de kinderen te zorgen. Het was bijna ondenkbaar dat ze een beroep als vrachtwagenchauffeur zouden uitoefenen. Als beroepschauffeur werd je ook een beetje gezien als de cowboy van de weg. Maar de nieuwe generatie ziet het niet meer als een specifiek mannenberoep, vrouwen staan hun mannetje wel en worden omarmd in de truckerswereld. Je ziet ook steeds vaker vrouwen in de bouw of als schilder werken. En omgekeerd zie je ook mannen in de kraamzorg en als peuterleider. Dus de gehele kijk op beroepen verandert denk ik. Wat is er vandaag de dag nog typisch een mannen- of juist vrouwenberoep?”

 

Wat vind je zo leuk aan het werk?

“Wat niet zou ik willen antwoorden. Geen dag is hetzelfde, ook niet als je een vaste route rijdt. Je hebt een grote mate van vrijheid en komt veel in contact met mensen. Ik heb trouwens altijd internationaal gereden. Op dit moment rijd ik een vaste route tussen Nederland en Frankrijk. Dat maakt het werk extra leuk, want je maakt genoeg mee onderweg. Het is gewoon het leukste beroep dat er is.”

 

Wat heeft Logistic Force voor jou betekend?

“Best veel. Het begint met het warme en persoonlijke contact. Ze hebben echt geluisterd naar mijn wensen en daar een passende baan bij gezocht. Nu ik eenmaal werk, verloopt alles heel soepel. Er is een digitaal portaal waarin alles geregeld wordt, maar als ik een vraag of probleem heb, kan ik altijd bellen of appen en dan wordt het opgelost. Ik zit echt op mijn plek bij Logistic Force. Bij andere uitzendbureaus gaat het echt niet op deze manier. Dus eigenlijk kan ik me geen beter uitzendbureau wensen.” 

 

Heb je tips voor vrouwen die overwegen om vrachtwagenchauffeur te worden?

“Doe het gewoon! En of het nu je droom is of je wilt het gewoon gaan proberen? Ik zeg ‘ga ervoor’. In onze wereld zijn we allemaal gelijk, we helpen elkaar, je hebt veel vrijheid en je ziet heel Nederland en soms ook een stukje daarbuiten. Zie het als een uitdaging en wie weet kom ik je binnenkort een keer onderweg tegen.” 


Ben jij overtuigd en wil je aan de slag als vrachtwagenchauffeur? Neem dan contact op met een van onze vestigingen. Heb jij het C(E)-rijbewijs nog niet op zak? Neem dan contact op met Logistic Force Opleidingen!